Formatief evalueren bij MVT

Je zou graag meer aandacht willen besteden aan het leerproces van leerlingen en minder tijd kwijt zijn aan het nakijken van stapels toetsen en verslagen. Je hebt behoefte aan praktische handvatten om je lessen vorm te geven en om je leerlingen bij de les te houden. Veel leerlingen gaan alleen aan de slag als er een cijfer tegenover staat.

Tijdens een training ‘formatief evalueren bij MVT’ leer je hoe je dit samen met je collega’s kunt organiseren. We bespreken:

  • Wat de effecten van het geven van cijfers zijn op het leren van leerlingen
  • Reflectie op de huidige toetspraktijk en de wens om over te stappen op formatief evalueren. Hoe pak je dit aan?
  • Hoe formuleer je duidelijke en haalbare leerdoelen en hoe kun je leerlingen hierbij betrekken?
  • Hoe check je of de leerlingen de leerdoelen gehaald hebben? Wat doe je met de verschillen tussen leerlingen in één klas?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zichzelf blijven verbeteren en niet afhaken?
  • Hoe stel je goede leervragen in je les? Aan welke eisen moeten deze vragen voldoen?
  • Samen met je collega’s vragen ontwerpen, wat is de meerwaarde en hoe organiseer je dit?
  • Hoe kun je de voortgang van het leren van je leerlingen tijdens de les monitoren en hoe doe je dit op de langere termijn?

Tijdens de training ervaren jullie een groot aantal werkvormen die je de volgende dag in je les kunt inzetten. Ook krijg je concrete voorbeelden te zien van vragen die je in de MVT les kunt stellen om het formatief evalueren vorm te geven.

 

Wellicht ook interessant om te lezen: de publicatie Engels leren mét leerlingen