Spreek- en gespreksvaardigheid

Spreek- en gespreksvaardigheid vinden we als docenten moderne vreemde talen belangrijke, zo niet de belangrijkste vaardigheden. Toch blijft het spreken en gesprekken voeren in de praktijk vaak de sluitpost in de lessen. Als belangrijkste obstakel wordt genoemd: ‘Hoe kan ik spreken en gesprekken voeren oefenen en beoordelen met 30 leerlingen tegelijk?’

Tijdens een training ‘Spreekvaardigheid met 30 leerlingen’ werk je samen met je collega’s aan:

  • het uitbreiden van je docentrepertoire door kennis te maken en te oefenen met goede, uitdagende en leerzame werkvormen, waarbij 30 leerlingen tegelijkertijd in de vreemde taal spreken;
  • het inzetten van gratis webtools in de spreeklessen en deze gebruiken om te differentiëren;
  • het gebruikmaken van andere vaardigheden om gespreksvaardigheid te versterken;
  • het oefenen met leerlingen in actief luisteren en het ontwikkelen van een communicatieve houding in samenwerken en reflecteren;
  • het inzetten van de doeltaal en het ontdekken van het belang daarvan;header 4
  • het combineren of aanpassen van de opdrachten in de methode, zodat leerlingen actiever en ‘spontaner’ gaan spreken;
  • het bespreken van de meest recente wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van spreek- en gespreksvaardigheid en de vertaling naar de eigen praktijk;
  • werken met beoordelingsmodellen, gebaseerd op het ERK.

 

Voorbeeld opzet training ‘Spreekvaardigheid met 30 leerlingen’