Formatief handelen bij de MVT

Je zou graag meer aandacht willen besteden aan het leerproces van leerlingen maar niet continu bezig willen zijn met het nakijken van tussenproducten. Je hebt behoefte aan praktische handvatten om je lessen zo vorm te geven dat je leerlingen ook zonder ‘cijferdruk’ aan de slag gaan.

Tijdens een training ‘formatief handelen bij MVT’ leer je hoe je dit samen met je collega’s kunt organiseren. We bespreken:

  • Reflectie op jouw beelden en praktijken rondom formatief handelen.
  • Hoe formuleer je duidelijke en haalbare leerdoelen en hoe kun je leerlingen hierbij betrekken?
  • Hoe check je waar de leerlingen staan t.o.v. de leerdoelen? Wat doe je met de verschillen tussen leerlingen in één klas?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zichzelf blijven verbeteren en niet afhaken?
  • Hoe stel je goede diagnostische vragen in je les en hoe organiseer je (peer)feedback?
  • Hoe kun je de vooruitgang van het leren van je leerlingen tijdens de les monitoren en hoe doe je dit op de langere termijn?

Tijdens de training ervaren jullie een groot aantal werkvormen die je de volgende dag in je les kunt inzetten en je krijgt voorbeelden te zien van hoe een lessenserie met formatieve processen eruit kan zien.

Wellicht ook interessant om te lezen: de publicatie Engels leren mét leerlingen