Differentiëren in de lessen Duits, Engels, Frans en Spaans met 30 leerlingen: hoe organiseer je dat?
In elke klas hebben we te maken met verschillen: verschillen in niveau, tempo, interesses, intelligenties en leerstijlen. Tijdens een training ‘Differentiëren bij MVT’ leer en ervaar je samen met je collega’s hoe je bij de verschillende taalvaardigheden lesstof op gevarieerde wijze kunt aanbieden en verwerkingsopdrachten kunt ontwerpen die meer leerlingen in dezelfde klas tot hun recht laten komen.
Het programma van deze maatwerktraining wordt altijd in overleg met de school vastgesteld. Mogelijke programmaonderdelen zijn:
- Leerlingen binnen dezelfde les verschillende activiteiten laten uitvoeren: hoe organiseer je dat?
- Hoe maken we een lessenserie waarin afgestemd wordt op verschillen? Kennismaken met het circuitmodel en het leerarrangement.
- Hoe kunnen we voor verschillende intelligentiegebieden en leerstijlen motiverende opdrachten bedenken?
- Werken met volledige instructies bij zelfsturende opdrachten: hoe kun je differentiëren op verschillen in tempo en niveau?
Als de training meerdere dagdelen beslaat dan wordt jullie gevraagd om bepaalde lesactiviteiten in de periode tussen de bijeenkomsten door in de eigen lespraktijk uit te proberen.